С ледващата подробна инфографика има за цел да направи автомобилната индустрия на най-големия автомобилен пазар малко по-лесна за разбиране. Имайте предвид обаче, че изучаването ѝ може да ви остави с толкова въпроси, колкото и отговори.
Тази диаграма, съставена от индустриалния анализатор Фелипе Муньос, представя всеки автомобилен производител, който понастоящем е изцяло или частично собственост на китайски фирми.
По отношение на продажбите, четирите най-големи групи в страната са Geely, BYD, Chery и Changan. Последните две се открояват особено, тъй като и двете са държавна собственост.
Кой какво притежава?
Сред марките, намиращи се под шапката на Chery, са Fulwin, Omoda, Jetour, Exeed, iCar, Luxeed, Jaecoo, Rely и, разбира се, самата марка Chery. В Changan откриваме Avatr, Deepal, Nevo, Volga и Kaicheng. След това е Geely. Марките, които тя притежава изцяло или частично, включват Zeekr, Proton, Farizon, LEVC, Galaxy, Volvo, Lotus, Lynk & Co, Polestar, Smart, Geome, Belgee и Radar. За сравнение, портфолиото на BYD е доста по-просто, състоящо се от едноименната марка, наред с Denza, YangWang и Fan Cheng Bao.
Както отбелязва Муньос, тези четири групи представляват 56% от всички продажби на китайски автомобили. Всички те получават субсидии от местната власт и в тази диаграма компаниите, разположени най-близо до „слънцето“, са тези с най-голямо държавно участие.
По-широкият кръг
Освен Голямата четворка на Китай, други важни конгломерати включват SAIC, който притежава марките MG, LDV, Maxus, IM и Roewe; JAC притежава Maextro, JAC, Evo и Nord, както и BAIC, който включва Arcfox, Foton, Tiger и Stelato. Съществува и Dongfeng, който притежава марките MHero, Voyah, Lingxi, Nammi и Venucia.
Има и няколко забележителни стартъпи, които досега са избегнали участта да бъдат погълнати от някоя от големите групи. Те включват Nio, която впоследствие стартира марките Onvo и Firefly, Leapmotor, Xpeng, Aiways, Neta, Xiaomi, Li Auto и Rox.
Подреждане на китайските марки по статус
Отделно, Муньос споделя и втора пирамидална диаграма в Instagram, която показва как 109 марки се позиционират пазарно. На върха са ултра-премиум имена като Hongqi, YangWang и Maextro. Едно ниво надолу са високотехнологични претенденти като Xiaomi, Nio и Li Auto. Под това ниво, премиум и полу-премиум нивата са препълнени с имена като Stelato, Denza, Zeekr и Xpeng, всички насочени към купувачи, които търсят статус. Базата е пълна с по-стари, бюджетни марки, които остават малко известни на Запад, включително Sinogold, Hima, Pocco и няколко други. Тези марки рискуват да изпаднат в неизвестност, тъй като потребителите все повече се насочват към по-модерни, свързани превозни средства.
Оцеляване на най-силните Като се има предвид всичко това, е много малко вероятно всички тези марки да съществуват след 10 години. Въпреки че големите групи би трябвало да останат, те може да изберат да комбинират някои от своите под-марки или да ги изоставят напълно – модел, отдавна познат на Запад с имена като Pontiac, Oldsmobile, NSU, Autobianchi, Sunbeam и стотици други марки, изчезващи от автосалоните през десетилетията. Това, което е кристално ясно, е, че китайските производители на автомобили няма да изчезнат и ще продължат да играят важна роля в световната индустрия през следващите години.